Poradnik

Odebranie jachtu

Podczas odbierania jachtu otrzymujemy listę check-in (protokół przejęcia jachtu). Są na niej wyróżnione elementy wyposażenia jachtu, które należy sprawdzić, czy się znajdują, czy poprawnie działają. Poza elementami wyszczególnionymi na liście należy bacznie zwrócić uwagę na stan jachtu, czy dziób nie jest uszkodzony od kotwicy, czy działa pilot od kotwicy, czy nie wycieka olej z silnika, stan rufy, stójek od relingów. Jeżeli zauważysz jakieś braki lub uszkodzenia, koniecznie zgłoś je armatorowi i zaznacz  w liście check-in. Uszkodzenia warto udokumentować zdjęciami

Ponadto należy zapoznać się z obsługą wszystkich urządzeń na jachcie m.in. kuchenki gazowej, toalety, pomp, plotera GPS, silnika od pontonu, windy kotwicznej, sprawdzić czy mapy i locja pokrywają się z zaplanowaną trasą (zachęcamy do wcześniejszego zapoznania się z akwenem, dzięki interaktywnej mapie nawigacyjnej na naszych stronach www.pasat-charter.pl/mapy.html). W przypadku gdy jacht posiada dwa zbiorniki na wodę, należy się dowiedzieć gdzie znajduje się przełącznik.

Warto spisać stan motogodzin silnika i spytać się czy zbiornik paliwa jest pełny, wskazówki zazwyczaj wskazują pełno nawet, do połowy zbiornika. Czynność ta jest o tyle ważna, że przy zdawaniu jachtu, armator wymaga aby zbiornik paliwa był pełny.

Przed wypłynięciem należy odebrać od armatora dokumenty jachtu wraz z listą załogi oraz sprawdzić prognozę pogody. 

 

Wskazówki dotyczące rejsu:

- podczas rejsu należy sprawdzać na bieżąco prognozę pogody,

- dostosować jacht do warunków żeglugi (zarefowanie żagli, ształowanie itd.). W wielu przypadkach żagle nie są ubezpieczone, więc należy zwrócić uwagę czy wiatr nie jest za silny.

- sprawdzać silnik, czy nie cieknie olej (sprawdzać poziom oleju w silniku i skrzyni biegów), zbiornik wyrównawczy chłodzenia wodą słodką, chłodzenie wodą słoną (na burcie przy rufie silnik musi "wypluwać" wodę). W razie zaniedbań ubezpieczenie w wielu przypadkach nie obejmuje silnika,

- podczas kotwiczenia trzeba powoli spuszczać kotwicę w początkowej fazie, tak aby nie uszkodzić dziobu (bardzo częste zaniedbanie, egzekwowane przez armatorów),

- przed wejściem do portu upewnij się czy jest on dostatecznie głęboki dla twojej jednostki.

 

Awarie, uszkodzenia,

Przede wszystkim, w przypadku powstania awarii lub uszkodzenia należy zapobiec powiększaniu się szkody. Następnie trzeba skontaktować się z armatorem i postępować wg. jego wskazówek. Jeżeli sytuacja będzie poważna, na jacht przybędzie niezbędny serwis. W przypadku gdy wina leży po stronie armatora, zabezpiecz dowody w postaci zdjęć, oświadczeń odpowiednich organów itp.

 

Zdawanie jachtu armatorowi

Przed wpłynięciem do portu macierzystego (lub innego gdzie oddajemy jacht), należy zatankować zbiorniki do pełna. Warto wziąć paragon ze stacji, niektórzy armatorzy tego wymagają. Poinformować armatora o powstałych szkodach lub braku w wyposażeniu. Armator następnie w oparciu o listę check-in, sporządza protokół check-out, jeżeli nie powstały żadne uszkodzenia lub braki w wyposażeniu, wpłacona kaucja jest zwracana w całości.

 

Pobierz w pdf

Napisz do nas

Email:
Temat:
Treść:
Podaj wynik dodawania 2+2=