Trasa błękitna

Udostępnij na Facebook'u

 

Trasa błękitna


trasa podobna do czerwonej, z tą różnicą że jest wydłużona, a więc żegluga bardziej intensywna, jedna noc w morzu. Dobra opcja dla osób chcących doszkolić się i uzyskać więcej godzin do stażu na sternika morskiego lub kapitana.

 

Dzień 1 sobota

  Pierwszy dzień mija nam pod znakiem organizacyjnym. Po dotarciu wszystkich członków załogi na miejsce następuje zaokrętowanie i przydzielenie każdemu miejsca na jachcie. Następnie dokonujemy zaprowiantowania w miejscowym markecie. Po zakończeniu spraw organizacyjnych udajemy się do konoby (miejscowe bary) na małą imprezę integracyjną. Jeżeli zmęczenie nie doskwiera, a pora jeszcze wczesna to można wybrać się na spacer wieczorny i zasmakować uroków życia nocnego.



 

Dzień 2 niedziela

   O poranku opuścimy port i udamy się w kierunku słynnego Parku Kornati, który tworzy grupa wysp, stanowiąc prawdziwy labirynt morza i kamieni. Jest on zarazem najbardziej zagęszczonym archipelagiem na Morzu Śródziemnym, znany w głównej mierze dzięki swojemu niezwykłemu ukształtowaniu powierzchni. Archipelag nigdy nie był zaludniony na większą skalę. Za czasów rzymskich swoje wille mieli tu bogaci mieszkańcy dzisiejszego Zadaru, w średniowieczu obszar dzielili między siebie rybacy i pasterze z Murteru i z portu Sali na Dugim Otoku. Do dni dzisiejszych jest to teren prywatny, należący do potomków owych pasterzy i rybaków. Współcześnie zajmują się głównie turystyką, goszcząc żeglarzy w swych restauracjach, gdzie można zjeść zawsze świeże ryby złowione przez miejscowych rybaków.

  Archipelag odróżnia się tym że jest odseparowany od cywilizacji, nie ma tu bieżącej wody, prądu, a zasięg telefonii komórkowej obejmuje tylko niektóre zakątki. Dodatkową atrakcją są dzikie owce żyjące na wyspach oraz bogate życie podwodne. Od strony otwartego morza, można podziwiać niezwykle uformowane klify.

   Pod wieczór opuścimy archipelag i wypłyniemy na otwarte morze, tak aby rano dotrzeć do wyspy Bisevo.



Dzień 3 poniedziałek

   O poranku dopływamy do wyspy Biševo, gdzie znajduje się "Błękitna Grota", jedna z najciekawszych w całym obszarze śródziemnomorskim, podobno tylko ta z Capri może się z nią równać. Po porannym zwiedzaniu w zależności od warunków pogodowych popłyniemy do portu w Komiży, a stamtąd udamy się na eksplorację wyspy od wewnątrz lub w przypadku upałów spędzimy dzień na odwiedzaniu zatoczek w celach kąpielowych.



Dzień 4 wtorek

   Po śniadaniu wyruszymy na wyspę Hvar, będziemy musieli dotrzeć tam w miarę szybko, gdyż miasto Hvar jest popularnym miejscem i często brakuje tam miejsc. 

   Samo miasto słynie z unikatowej dalmatyńskiej zabudowy, z twierdzy Szpanjolska, usadowionej na górze skąd rozpościera się przepiękny widok na hvarski port i miasto. Port w dawnych latach był zimową bazą marynarki weneckiej i do dziś widać tu wpływ włoskiej kultury. Osobliwą ciekawostką jest to, że powstał tu pierwszy publiczny teatr na świecie.



Dzień 5 środa

   Tego dnia żegluga będzie nieco dłuższa, pożeglujemy w stronę stałego lądu, do starego portu Primošten, którego okolica słynie z wyjątkowych win, przez co okoliczne winnice zostały wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

W miasteczku widać co jest chlubą mieszkańców i na każdym kroku można skosztować lokalnego szczepu "Babić", warto także pospacerować wąskimi uliczkami aby  poznać samo miasto. Jest ono położone na wyspie, która groblą połączona jest ze stałym lądem, kiedyś był tu most, skąd nazwa miasteczka wywodzi się od określenia "Przy-moście". 



Dzień 6 czwartek

   W godzinach porannych opuszczamy Primošten, aby zdążyć na wszystkie atrakcje na nas czekające tego dnia. Pierwszym przystankiem będzie piękny Šibenik.

   Miasto zachwyca niezwykłym położeniem na wzgórzu, warto wybrać się na spacer do twierdzy górującej nad miastem, aby zobaczyć niezwykłą panoramę. Najważniejszym zabytkiem Šibenika jest zabytkowy kościół św. Jakuba, wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO za względu na unikalną konstrukcję, nie wykorzystującej zaprawy spajającej. 

  Trzy godziny później docieramy do starego portu Skradin. Stąd statkiem udajemy się do Parku Narodowego Krka, aby podziwiać przepiękne wodospady kaskadowe. Niezwykłą atrakcją jest możliwość kąpieli w wyznaczonym miejscu, w bezpośredniej bliskości głównego wodospadu. Park oferuje kilka dodatkowych atrakcji, m.in. ścieżka tematyczna poświęcona wykorzystywaniu siły prądu rzecznego przez człowieka. Można podziwiać też pozostałości najstarszej elektrowni wodnej w Europie. 

  Po powrocie z Parku warto pospacerować po Skradinie, nazywanym miasteczkiem zakochanych. W okolicy portu znajduje się wiele dobrych restauracji, wieczorem natomiast warto wstąpić do konoby (miejscowa tawerna), aby spróbować miejscowych przysmaków w postaci wina, rakiji, serów lub szynki dojrzewającej Pršut. Na wytrwałych czeka tawerna w miejscowej marinie, gdzie często można posłuchać muzyki granej na żywo.



Dzień 7 piątek

  We wtorek rano opuszczamy Skradin płynąc w dół rzeki, kierując się powoli do portu macierzystego w którym zakończymy rejs. Po drodze zatrzymamy się na kąpiel, złapiemy ostatnie promienie słońca, aby nabrać sił na wieczór pożegnalny. W zależności od preferencji załogi spędzimy wieczór w konobie lub barze na wspólnej kolacji pożegnalnej, dla wytrwałych będzie okazja, aby ostatni raz zakosztować życia nocnego w śródziemnomorskim stylu.



 

Dzień 8 sobota

  W sobotę o poranku około godziny 9.00 nastąpi wyokrętowanie i koniec rejsu :( Osoby mające powrót w późniejszych porach mogą wykorzystać dzień na plażowanie lub zwiedzanie okolic.

 

 

W zależności od warunków pogodowych, preferencji kapitana i załogi, miejsca w portach itp., trasa może ulec nieznacznej zmianie.

Napisz do nas

Email:
Temat:
Treść:
Podaj wynik dodawania 2+2=